Dit eerste restauratie project stamt uit 1999 en gaf aanzet tot oprichting van Project-Porsche.nl en mag daarom niet ontbreken. Het beschrijft kort en bondig de restauratie van een ivoorwitte Porsche 911 2.2T coupe uit 1970. Goed om te vermelden dat dit project in de jaren ’90 is gerealiseerd, in de vorm van een uit de hand gelopen hobby. Destijds geheel in privé sfeer uitgevoerd en om het geheel in de juiste context te plaatsen moet u weten dat een dergelijke 911 zo’n € 10.000 kostte. Vandaag de dag doen we bepaalde zaken anders, echter dit eerste project vormt een belangrijk fundament voor onze kernwaarden.
Na een lange zoektocht en vele, vele 911-en te hebben bezichtigd, werd deze 911 2.2T coupe in de fraaie kleur Hell Elfenbein in 1997 in Italië gevonden en door mij geïmporteerd. In die tijd ging dit nog aan de hand van advertenties achterin magazines en kranten (!). Een heel bewuste aankoop.
De auto is geheel origineel, compleet en technisch in goede basis conditie. Eerder is hij in de originele kleur overgespoten. Alle originele kenmerken waren aanwezig en de auto had een heel net interieur. Carrosserie technisch had deze auto echt aandacht nodig. Dit uitte zich door kleine roestblaasjes onderaan de portieren, voorschermen en voorruitsponning. Uit ervaring kunnen we stellen dat deze zichtbaar kleine roestblaasjes indicatie geeft voor grotere corrosie aandoeningen. Ik ben van mening dat een F-model uit de jaren ’70 over het algemeen de strijd tegen roest vroeger of later verliest. Daar is geen ontkomen aan. Het plaatwerk is immers niet (geheel) verzinkt en de oudere 911-jes zijn gewoonweg roestgevoelig, ongeacht land van herkomst.
In de eerste jaren zijn stapsgewijs de techniek onder handen genomen. Zodoende is prioriteit gegeven aan een van de belangrijkste aspecten van het bezit van een Porsche; Rijden in z’n mooiste vorm. Hiervoor dienen technische zaken zoals remmen, bediening, stuurinrichting, onderstel(rubbers), afstelling, versnellingsbak, koppeling en motor in goede conditie te zijn. Dit is planmatig vormgegeven en stapsgewijs uitgevoerd. Inmiddels wist ik dat de auto een blijvertje was en in de zomer van 1999 startte de restauratie. Tijdens deze restauratie ben ik telkens m’n grenzen gaan verleggen, ten einde een hoge kwaliteit te bereiken. Terwijl ik hier intens van genoot, ontving ik telkens reacties dat deze werkwijze absurd zou zijn (?). De waarde van het F-model in de jaren ’90 lag immers vrij laag terwijl deze grondige aanpak een fors hogere investering vroeg. Achteraf bezien was het, ook financieel gezien, de juiste beslissing. Al een paar decennia onderscheid deze auto zich door afwerkingskwaliteit, betrouwbaarheid en bovendien gewoon heel mooi om te zien. In m’n werk bij de Amsterdamse Porsche dealer werd mijn passie voor Porsche werd door haar techniek geïntensiveerd en dit project heeft dan ook aanzet gegeven voor oprichting van dit bedrijf Project-Porsche.nl .
Terug naar de start van dit restauratie project. Hiervoor is de auto geheel gedemonteerd. Alle bekleding, rubbers, ramen, bedrading, kachelsysteem, tank, wielophanging, motor, versnellingsbak, plaatwerk etc. zijn gedemonteerd. Alle gedemonteerde onderdelen zijn geïnspecteerd, beoordeeld en op een inventarisatielijst genoteerd. Hiermee is een plan van aanpak gemaakt. Zodoende is – overeenkomstig met de wensen en mogelijkheden van de eigenaar bepaald – welke onderdelen er behouden, vernieuwd, gereviseerd of gerestaureerd gaan worden. Met dit gegeven is een planning, routing en bestellijsten voor onderdelen samengesteld.
In de afweging van voor en nadelen is besloten de lak en coating op bodemsecties en binnen schermen handmatig te verwijderen (foto 1 en 2). Dit is een arbeidsintensieve klus. Toen de voorschermen ontdaan waren van de lak en coating zijn deze gestraald. De corrosie in de koplampbakken en de bevestigingspunten was van dien aard dat, gezien onze doelstelling op de auto duurzaam te conserveren, is besloten de voorschermen te vernieuwen. Hetzelfde geldt voor de bevestigingsconsoles aan de carrosserie en de portieren (foto 12). Ook bleek bij de werkzaamheden dat eens eerder een buitendorpel was vervangen. Helaas is deze er niet correct ingelast waarna men de onderzijde van het portier heeft aangepast (!). De portieren zijn derhalve ook vernieuwd. Om de corrosie grondig aan te pakken zijn de buitendorpels, binnenkokers en luchtverwarmingsbuizen verwijderd (foto 3, 4 en 5).
Ook de kriksteunen en slotplaten zijn verwijderd. Hierna is alles grondig gestraald, behandeld en voorzien van nieuwe plaatwerkdelen (foto 6, 8, 9 en 10).
Ook diverse gecorrodeerde secties in de bodemplaat zijn verwijderd en vervangen (foto 7). De bodemplaat toonde ook vele beschadigingen en deuken. Deze zijn alle hersteld waarna de bodem ook weer op gezonde spanning kwam.
7. 8. 9.
10. 11. 12.
De accubakken en bodemdeel (tanksupport) waar voorwielophanging aan wordt gemonteerd was in perfecte conditie. Normaal gesproken zijn juist deze delen veelal door roest aangetast, al dan niet als gevolg van lekkende accu’s. De frontpartij van de kofferruimte is wel onderhanden genomen. Hier is een nieuwe frontplaat ingelast. Verder bleek divers materiaal ter hoogte van de achterbankzitjes na het stralen te veel aangetast door corrosie. Hier is dan ook het betreffende plaatwerk hersteld. Deze corrosie en de corrosie van de hoedenplank (foto 11) zal zijn veroorzaakt door lekkage via het achterruit. Hiervoor is de hoedenplank vervangen. De achterruitsponningen waren in orde, de sponning van de voorruit is gerepareerd.
De naden van de motorkap liepen niet perfect evenwijdig met de achterschermen. Daarom is ook deze vervangen. Bij alle plaatwerkzaamheden zijn voortdurend nauwgezet controle en afstellingen van passingen met alle hang- en sluitwerk verricht.
Na het verwijderen van alle lijmresten en bitumen in het interieur kon deze kaal geschuurd worden. Zo ook de kofferruimte. De coating op de brandstoftank was beschadigd en is dus geheel kaal gemaakt en gestraald. Vervolgens is de auto in de grondverf gespoten. Hierna zijn alle bodemdelen, motorruimte, brandstoftank, kofferruimte delen en binnenschermen voorzien van nieuwe 3M QL coating, zie foto 13. Een juiste materiaalkeuze is hierbij essentieel. Na alle laswerkzaamheden zijn alle carrosserienaden afgekit met carrosseriekit. De coating is uiteindelijk in de carrosseriekleur gespoten.
De originele kleur en laknummer zijn bij Porsche AG opgevraagd om de originaliteit te waarborgen.
Vervolgens is de auto geheel gespoten, zowel binnen als buiten (Foto 14 en 15). Daags erna is het dashboard, middentunnel, delen van de achterbank, en motorruimte zwart gespoten. Ook zijn alle af fabriek gespoten onderdelen (denk aan olievoorraadtank, bumpersteunen, wielophanging, schokdempers, fusees, hoofdremcilinder, steunen, beugels enz.) gedemonteerd, geschuurd en eventueel gezandstraald en opnieuw zwart gespoten (Foto 16).
13. 14. 15.
Nadat de gehele carrosserie binnen, buiten en onderzijde in kleur gespoten is en de interieurdelen + motorruimte zwart gespoten zijn kan de wederopbouw van de auto beginnen.
We beginnen hierbij met het monteren van de kabelbomen. We hebben deze kabelboom opengemaakt en geïnspecteerd. Vele koper kernen van de bedrading waren ernstig aangedaan. Het merendeel van de kabelboom is met bedrading met authentieke kleurstellingen geheel vervangen waarbij de originele stekkers ultrasoon gereinigd worden en hergebruikt (foto 17). Hiermee wordt de bedrijfszekerheid voor lange tijd gewaarborgd.
Ten behoeve van geluidsisolatie en originaliteit zijn nieuwe dreunplaten aangeschaft. Vervolgens zijn aan de hand van mallen de dreunplaten op maat gemaakt. Hierna zijn de dreunplaten op de gespoten (interieur)bodemplaat aangebracht en met behulp van een verfbrander föhn worden de contouren van de verstevigingruggen in de bodemplaat in de dreunplaten aangebracht (foto 18). Het resultaat is een goed isolerende en beschermende laag op je interieurbodem.
Vervolgens hebben we een nieuwe hemelbekleding met originele specificaties gemonteerd (foto 19). Een moeilijke en tijdrovende klus met een dankbaar resultaat. Vervolgens zijn alle vinyldelen op de raamstijlen, bekledinglijsten, portierlijsten, deurbakken en hoedenplank vernieuwd. Ook de bagagetassen in de voetruimten zijn gerepareerd. Hierna is het achterbank isolatiemateriaal en zitjes gemonteerd (foto 20). Bij een specialist hebben wij nieuwe vloertapijt en bekleding van middentunnel in de originele specificaties laten maken. Ook de voorstoelen zijn gedemonteerd waarbij het verenpakket en paardenhaar vulling zijn vernieuwd. De stoelen zijn uitgevoerd in vinyl met een zwarte ribstof. De ribstof is vervangen in originele specificatie en het vinyl is niet beroerd. Dit geeft een prachtige authentieke uitstraling. Ook de karakteristieke stoffering van het dashboard is vernieuwd. Het stuurwiel vertoonde beschadigingen aan het oppervlak. Deze is bekleed met leder, zwart gespoten en claxononderdelen vernieuwd.
16. 17. 18.
De instrumentenklokken zijn gedemonteerd, gereinigd, glazen gepolijst en tellerranden gestraald en opnieuw zwart gespoten.
De deurbakken hebben diverse reparaties ondergaan, opnieuw bekleed met vinyl en de chroomlijsten zijn handmatig gereproduceerd.
Toen zijn alle ramen gemonteerd, voorzien van nieuwe rubbers en chroomlijsten. Vervolgens konden de portierruit frames, raammechanieken, slotmechanieken gemonteerd en afgesteld worden.
Vervolgens zijn diverse delen van het onderstel voorzien van nieuwe rubber bussen, samengebouwd en gemonteerd. Uiteraard zijn spoorstang gewrichten, stuurkogels en fuseekogels vernieuwd. Ook zijn de schokdemperpatronen van Koni vernieuwd waarna de complete voortrein gemonteerd kon worden (foto 21). In een later stadium wordt het onderstel nader afgesteld m.b.t. wielgeometrie en wagenhoogte. Voor optimale balans en rijgedrag worden de asdrukken uitgewogen en nauwkeurig afgesteld.
19. 20. 21.
Met behulp van foto 22 en 23 worden enkele details van de opbouw van de voorzijde toegelicht. De clignoteurunits zijn geheel hersteld, nieuwe bedrading conform originele specificaties voor verlichting en claxons. Nieuwe rubbers, bevestigingsmateriaal etc. gemonteerd. Fraai resultaat.
De remklauwen zijn gereviseerd waarbij ook de remzuigers zijn vervangen. Deze bleken geoxideerd te zijn. Ook de hoofdremcilinder is gereviseerd. De pedalen lieten zich zwaar bedienen door slijtage aan de lagerbussen. Hiervoor is de pedalenbox gereviseerd en weer netjes zwart gespoten. Hierna konden de nieuwe remleidingen op maat gemaakt (gebogen) worden en samen met nieuwe remslangen en handremkabels gemonteerd worden.
Vervolgens is het ruitenwissermechaniek, kachelhuis en kachelklep huizen gemonteerd en afgesteld. Ook de kachelkleppen in de motorruimte en de kachelslangen zijn vervangen. Hierna is de gespoten benzinetank gemonteerd (foto 24).
22. 23. 24.
Hierna konden cosmetische zaken stap voor stap gemonteerd worden. Denk hierbij aan voorbumper, achterbumper, bumper stootlijsten, stootlijsten, chroom eindkapjes, bumperrozetten, rubbers, verlichting, claxongrilles, motorkapgrille, emblemen etc. , etc.
Hierbij is veel geduld en oog voor detail vereist. Passen, meten, controleren en opnieuw passen….meten….controleren…totdat het vereiste afwerkniveau is bereikt.
De motor was in goede conditie en is daarom niet gereviseerd. Wel is de distributie gedemonteerd waarbij diverse delen waaronder de kettingspanners zijn vervangen (foto 25). Voorts zijn relevante afdichtingen en pakkingen vervangen en is de dynamo gereviseerd. Ook is de complete koppeling met vliegwiel vervangen omdat deze behoorlijk slijtage vertoonde. Hierna kon de motor met versnellingsbak in de auto gemonteerd worden (foto 26). Ook hebben wij een correcte radio die in modeljaar ’71 af fabriek leverbaar was gezocht, gevonden en gemonteerd. Na het monteren van de originele motorruimte stickers, emblemen en type aanduiding konden de inmiddels gerenoveerde Fuchs velgen gemonteerd worden.
Na het aanbrengen van de vloeistoffen is de motor gestart. Na het warmdraaien is deze grondig afgesteld waarna hij heerlijk soepel loopt.
Tenslotte is het onderstel geheel uitgewogen, afgesteld en uitgelijnd waarmee een fantastisch rijgedrag is gerealiseerd.
27