Motor revisie 2.4T K-Jetronic 1973 USA
De motor van deze 911T 2.4 1973 met K-Jetronic (CIS) was echt moei gestreden. Hij lekte overal serieus veel olie, had groot compressieverlies, ploft en knalt tijdens rijden en kende startproblemen. Het K-Jetronic systeem had meerdere gebreken en er waren diverse ”provisorische wijzigingen” aan deze componenten en bedradingen in ’t verleden doorgevoerd. De motor is volgens de eigenaar in de jaren ’90 gereviseerd en kort erna opnieuw gedemonteerd i.v.m. olielekkages. We hebben de klant grondig geïnformeerd ten aanzien van onze motoren revisie werkwijze, een bijbehorende kostenraming gemaakt en items die variabel zijn. Ten aanzien van variabele items dient de motor eerst gedemonteerd te worden en de componenten nader inspecteren en opmeten.
Bevindingen motor demontage;
Motortiming distributie staat onjuist afgesteld. De linker en rechter distributieketting lopen niet parallel waardoor er veel slijtage is ontstaan aan de tandwielen (vervangen). De distributiekettingen lopen over kettinggeleiders. Deze zijn echter van het verkeerd type (veel te laag). Aan klepstelbouten is te herleiden dat kleppen diep in cilinderkop liggen(zitting versleten). Tuimelaarasjes zijn geheel afgekit in behuizing (oneigenlijke methode).
Motorkabelboom is in slechte conditie. Veel oudere reparaties/stekkers/universele draden. Diverse functies niet meer aangesloten vh injectiesysteem. Kabelstreng in behuizing naar dynamo doorgesleten (isolatie doorgesleten). Gelukkig is er geen kortsluiting ontstaan. Advies/noodzaak; kabelstreng motor vervangen.
Cilinder 3 heeft bovenste 2 cilinder tapeinden van type 993 en onderste zijn origineel. Deze hebben een verschillende uitzetting karakteristiek en geeft dus materiaalspanningen. Cilinder 4 heeft 1x 993 cilindertapeind. Cilindertapeind cil.4 is gebroken waardoor cilinderkop los zit.
Bovenste zuigerveren cil. 4+5+6 zijn gebroken. Nokkenas uiteinden zijn beschadigd door verkeerd gereedschap. Kunnen wel gebruikt worden. Grote lagerschade in de nokkenashuizen L+R. Nokkenashuizen dienen daarom vervangen te worden. De nokkenassen hebben weliswaar beschadigingen op haar lagers maar dit kan hersteld worden d.m.v. superfinishen.
Magnesium kettinghuizen vlakken (krom getrokken). Kleppendeksels vlakken (krom getrokken).
Stroomverdeler grondplaat contactpunten & vervroeging veel speling; versleten. Dynamo & startmotor reviseren.
Oliepomp is versleten door het verpompen van vuil & metaaldeeltjes.
Voorste- achtste krukaslager- is niet geborgd geweest in het carter. Hierdoor is deze gaan ronddraaien (!) en heeft zitting in carter uitgesleten. Zie filmpje onderaan de fotogalerij. Krukastandwiel welke de tussen-as aandrijft (tussen-as drijft L+R distributieketting aan en de oliepomp) kan ongeveer 25 graden verdraaid worden op de krukas (!). Dit zou niet mogen / kunnen. De krimpverbinding is verloren gegaan (door het linksom / rechtsom verdraaien). Spiebaan in tandwiel heel ruim uitgesleten. Spiebaan in de krukas ruim uitgesleten. Voorste krukaslager ernstig versleten en groef getrokken in de krukas. Conclusie; krukas dient vervangen te worden. Tussen-as vervangen.
Voorste twee krukaslagers dermate versleten dat deze ook de lagerzitting in het anker hebben uitgesleten. Op deze locatie is het carter in het verleden gelast….onderzoek wijst uit dat men bij het vervangen van het cilindertapeind (993) te diep heeft geboord en dwars door het carter is gegaan…
Cilinders & zuigers opgemeten (3-punts meting); zijn over de verslijtgrens. Ook de zuigerveer groeven zijn versleten (2x breder dan toegestane maat waardoor de zuigerveren zijn gebroken).
Revisie werkzaamheden;
Magnesium carter is gelijnboord en carterhelften, cilindervoeten, oliepompdeksel, ankerbouten contactvlak, versnellingsbakflens en motordragerframe zijn gevlakt. Er is een nieuwe radius gefreesd t.b.v. koelventilatorhuis. Cilindertapeinden zijn vernieuwd. Cilinders zijn gevlakt, schuine kant gedraaid en gehoond op overmaat. Er zijn door JE nieuwe zuigers gemaakt op de overmaat. Cilinderkoppen zijn volledig gereviseerd (inlaatkleppen, uitlaatkleppen, klepveren, klepseals, klepgeleiders, klepzittingen zijn vervangen. Cilinderkoppen gevlakt. Carter is nieuw verplugd om alle oliekanalen te kunnen reinigen. Krukas is vervangen door een gebruikt exemplaar. Deze is gecontroleerd d.m.v. magnaflux en gepolijst. 8e lager is vervangen. Tandwiel t.b.v. aandrijving ontsteking verdeler is aangepast.
Er is in het carter de oliepomp modificatie uitgevoerd en hiertoe een nieuwe 930 oliepomp gemonteerd. Tussen-as tandwiel is vervangen en maatvoering aangepast. Krukaslagers verv. Drijfstanglagers vervangen, kop/kont nieuw geboord. Vliegwiel, krukas is uitgewogen en gebalanceerd. Alle distributietandwielen + kettingen zijn vervangen. Spanhevels kettingspanners zijn vervangen door nieuwe type met verbrede lagering. Nieuwe olieleiding gemonteerd.
Tuimelaar asjes en nokkenassen hebben een oppervlakte behandeling gekregen (superfinish). Tuimelaars zijn nieuw verbust. Olieleidingen zijn uit nokkenashuizen geboord t.b.v. grondig reinigen en vervangen. Nokkenashuizen zijn vervangen door gebruikte exemplaren.
Verdeler ontsteking is vervangen door een goed gebruikt exemplaar. Oliekoeler is i.v.m. lekkage vervangen. Deksel carterventilatie (gescheurd) is vervangen. Gashevel lagerblok is voorzien van nieuwe lagers. Dynamo en startmotor zijn gereviseerd. Er is een nieuwe motorkabel gemaakt (Kroon Wiring Harness) en geïnstalleerd. Motorschroud is gerepareerd en gereinigd. Kachelpotten uitlaatsysteem zijn gereinigd (olie) en gemonteerd. Motorbeplating is gerepareerd, gestraald en opnieuw gepoedercoat. Alle bevestigingsmaterialen, tapeinden etc. zijn gedemonteerd, gereinigd, ontvet, schoongeborsteld en opnieuw geel gepassiveerd.
Inlaatspruitstukken van de K-Jetronic zijn ontvet, geschuurd en opnieuw zwart gespoten. De mengverdeler (spinnenkop) vd K-Jetronic is gereviseerd en voorzien van ethanol bestendig materialen. Injectoren zijn getest. Koudstartventiel is werkend gemaakt d.m.v. ultrasoon reinigen. Micro-schakelaar gerepareerd en afgesteld. De zeldzame (1973 =uniek) warmdraairegelaar bleek defect te zijn. Hiervoor is een gebruikt exemplaar gezocht en getest. Alle brandstofslangen + klemmen vervangen. Inlaatmoffen + klemmen vervangen. Alle delen gereinigd, kitresten verwijderen en voorzien van nieuwe pakkingen en O-ringen. Luchtfilterbehuizing getest m.b.v. rookmachine; lek. Deze is vervangen en hierin is een nieuwe Pop-Up valve gemonteerd.