Motor conversie 2.4 naar 3.2
Een gekozen alternatief voor kostbare motorrevisie van de originele, matching 2.4T motor in een F-model uit 1973. De originele motor was echt aan revisie toe. Zo ook de carburateurs. Nadat we een zorgvuldige calculatie en toelichting hadden gegeven nam de klant even bedenktijd. Zijn conclusie luidde dat hij liever een betrouwbare carrera 3.2 motor wenste waarmee tevens z’n verlangen naar meer vermogen (+ 100 pk) werd beantwoord. We wilden dit heel clean uitvoeren, zonder teveel inbreuk op de originele auto. Om niet het versnellingsbakhuis van de originele, matching 915 bak te hoeven aanpassen was een carrera 3.2 versnellingsbak gewenst. Ook wilden we niet teveel wijzigingen aan de 3.2 aandrijflijn doorvoeren. Zodoende kan deze conversie in de toekomst onzichtbaar ongedaan gemaakt worden. Via een relatie hoorden we van hun plannen om een elektrische 911 te gaan bouwen op basis van een carrera 3.2. Zodoende konden we proefrijden met de donorauto en de aandrijflijn beoordelen. We kwamen overeen en in onze werkplaats is de motor met corresponderende versnellingsbak inclusief oliekoeler, complete motorkabelboom, Motronic computer, olietank, leidingen en oliekoeler uitgebouwd.
Voordat de 3.2 motor werd ingebouwd hebben we een onderhoudsbeurt en diverse reparaties uitgevoerd. Alhoewel de motor prima functioneert zag hij er wat vies en vuil uit. Daarom hebben we deze d.m.v. droogijs stralen gereinigd en diverse bevestigingsmaterialen opnieuw geel laten passiveren. Het ventilatorhuis en de kleppendeksels hebben een frisse uitstraling gekregen d.m.v. glasparel stralen. Er is een nieuw vliegwiel met koppeling gemonteerd en de olieretourpijpjes zijn vervangen. Net als bij de 3.2 hebben we de motronic computer onder de bestuurdersstoel gemonteerd. Hiervoor hebben we het stoelframe van het F-model aangepast. Aangezien de elektronica dragerplaat in de motorruimte danig verschilt met die van de 3.2 hebben we deze aangepast. Er zijn de nodige verschillen in de kabelboom van het ‘73-er F-model en de ‘85-er carrera 3.2. Deze hebben we dan ook geheel doorgemeten en in kaart gebracht. Voor authenticiteit hebben we zelf een “verloop” kabelboom gemaakt die de vertaalslag maakt tussen de modernere motor en de bedrading van de auto. Zo wordt er aan beide kanten niets verstoord/gewijzigd. De nieuwe aandrijflijn vereiste ook een andere toerenteller en kilometerteller. De teller is aangepast op dezelfde stand als de originele. Ook hebben we de bijbehorende olietank gemonteerd. Om de temperatuurhuishouding onder controle te houden is het F-model voorzien van een extra oliekoeler, thermostaat en leidingen. Ook hebben we aan aandrijfassen en flensen aanpassingen doorgevoerd. In de originele carburateurs van de 2.4 troffen we veel roest aan en dus werd de tank geïnspecteerd; veel roest. Daarom is de benzinetank vervangen, in de originele flexibele steenslagcoating gezet en vervolgens in kleur gespoten. Om voldoende stopkracht te hebben, besloten we om 3.2 schokdemperpoten met corresponderende remschijven, remklauwen en blokken te monteren. Tot slot hebben we de achterwielophanging gedemonteerd en de torsie-staven vervangen door 3.2 exemplaren. De nieuwe aandrijflijn is immers een kleine honderd kilo zwaarder dan de 2.4. Na het uitwegen van het onderstel en deze te hebben uitgelijnd kon de eerste proefrit gemaakt worden. Een heel bijzondere ervaring want je stapt in een F-model en daarom automatisch verwacht dat deze als zodanig rijdt. Geen pompje gasgeven bij starten om de carburateurs voedingsstoffen te geven om aan te kunnen slaan. Gewoon sleutel omdraaien en lopen. De eerste kilometers maken veel indruk. De aandrijflijn is beduidend stiller. De trekkracht (koppel) is gigantisch en tussen sprintjes verlopen met achteloos gemak en bloedsnel. Ja, echt een geweldige combinatie. De klant maakt er regelmatig tripjes mee naar het buitenland omdat deze configuratie zich daar heel goed voor leent.