Restauratie 911 2.7 Targa Politie Porsche bouwjaar 1974 (Deel-Project)
ALEX 12.87 met kenteken 81-EJ-72
Wie kent ze niet: de Witte Muizen die met hun indrukwekkende Porsches op hoge snelheid de Nederlandse snelwegen afschuimden om de verkeersveiligheid te kunnen handhaven. Vaak stond de collega van de chauffeur op de bijrijdersstoel om via het uitgenomen Targa-dak de weggebruikers te instrueren. Na een zwaar leven bij de Algemene Verkeers Dienst werden deze auto’s via de Domeinen verkocht, meestal aan particulieren met een beperkt budget. Zij probeerden de 911 weer een civiel uiterlijk te geven maar meestal was er geen geld om de moegestreden auto weer in goede conditie te brengen.
In 1962 nam de AVD haar eerste Porsche in gebruik, een 356 Cabriolet die begin 1967 werd vervangen door de snellere, Soft Window 911 2.0 Targa, met uitritsbare achterruit. Met het verschijnen van nieuwe modellen werden respectievelijk de 911 2.2 (MY ’70), 911 2.4 (MY’72) in gebruik genomen. In 1974 werd het klassieke F-model opgevolgd door het eerste serie G-model, voorzien van de 2.7 motor en harmonica bumpers. In 1978 verscheen de 3.0 SC en vanaf 1984 de Carrera 3.2 Targa. De 964 (MY ’90) was de laatste Porsche die dienst deed bij de AVD, eerst als Targa en na einde productie van dit model werd de 964 Cabriolet nog enkele jaren ingezet waarna in 1996 de Politie Porsche definitief uit het straatbeeld verdween.
Kenmerken
De Politie Porsches werden in de fabriek in Stuttgart in afwijkende specificaties op elke laatste vrijdag van de maand gebouwd. Op het geboortecertificaat vind je dan ook terug dat het hier om een Niederlandische Polizei Fahrzeug gaat. Zo heeft de kofferklep van deze uitvoering geen montage gaatjes voor het embleem, want deze vervalt. In de kofferruimte zie je nog twee herkenningspunten; een constructie voor een groter dashboardkastje t.b.v. zend- en ontvangstapparatuur en een bevestigingspunt op het support tussen benzinetank en het zgn. smokkeldekselluik. Hier wordt een speciale steun voor een volwaardig reservewiel op bevestigd, terwijl de 2.7 normaliter een ruimtebesparend reservewiel heeft i.c.m. een compressor.
De voorbumper werd in de fabriek aangepast t.b.v. montage van de Bosch sirenes. Het constructieve deel van de Targa beugel werd voorzien van draadbussen t.b.v. de zwaailamp en de RVS Targa beugel was van het type zoals toegepast werd op de Short Wheel Base Targa, dus zonder de ventilatie sleuven. Hierin werden in de fabriek eveneens gaten gestanst voor de bevestiging van de zwaailamp. Verder is de dorpelbekleding voorzien van robuust skai omdat men in weer en wind open reed en regelmatig met de laarzen op de stoelen en dorpels ging staan. In de kabelboom werden voorzieningen getroffen voor de politie accessoires en er kwam hiervoor een bedieningspaneel op de plaats van de radio. De motorkap kreeg aan de binnenzijde een versteviging i.v.m. de montage van de mobilofoon. Aan bijrijderzijde werd een Left Hand Drive portier met spiegel geplaatst. Zodoende had de bijrijder een prima zicht op het achterliggende verkeer.
Overname project
Hier leest u het verhaal over een minutieuze restauratie door Peter Broerse Classics van een zeldzaam exemplaar small body 911 2.7 in originele Politie uitvoering. Het betreft een vroeg model van de G-serie, gebouwd en geregistreerd in december 1974. Dit model kenmerkt zich door o.a. de smalle achterschermen, RVS Targa beugel en het dashboard zonder kachelrooster in het midden (gelijk aan de F-serie). Deze 911 was in heel slechte staat, de roest had flink om zich heen gegrepen. De bekleding was op en het Targa dak verwoest. De auto was op dat moment al merendeels gedemonteerd. Ook de motor was aan z’n einde, totaal versleten en lekte enorm olie. Dit gold ook voor het onderstel waarvan diverse onderdelen waren doorgeroest. De huidige eigenaar heeft deze auto van een verzamelaar gekocht op het moment dat hij deze de Targa in restauratie had gegeven. Hierbij zijn de lopende afspraken m.b.t het carrosserie- en spuitwerk overgenomen. Ook bij de revisie van de originele motor werd de ingezette koers gevolgd door de nieuwe eigenaar en is derhalve bij Rebel Enginering uitgevoerd.
Het carrosseriewerk was omvangrijk. Zo is er een compleet nieuwe bodemplaat vanaf de achterzitjes tot aan voorbumper geplaatst, nieuwe binnenschermen achter, nieuwe bumpersteunen, nieuwe voorscherm supports, voorschermen, binnendorpels, buitendorpels, kriksteunen en achterschermen.
De carrosserie is geheel gestraald en in de grondverf gespoten. Hierna zijn de bodemdelen en binnenschermen voorzien van de flexibele steenslag coating die vervolgens in de kleur van de auto gespoten is. Daarna is de carrosserie in kleur gespoten. Vervolgens zijn het dashboard, voetruimten, stoelrail, bevestigingspunten achterbank en binnenzijde van de portierranden zwart gespoten, zoals men destijds in de fabriek ook deed.Dus toen de carrosseriewerkzaamheden (derden) waren uitgevoerd en de carrosserie gespoten was hebben wij de auto opgehaald bij de vorige eigenaar. De auto was rollend, het hang- en sluitwerk professorisch geplaatst, het onderstel was deels gemonteerd en de kabelboom zat er in maar niet zoals het zou moeten.
Onze opdrachtgever kwam ondertussen de onderdelen voor de opbouw brengen. Nu kon de inventarisatie plaatsvinden. De conditie van de onderdelen was echt zeer slecht. Dramatisch slecht. Ook bleken vele onderdelen te ontbreken. Gezien de leeftijd en de kortstondige productie van dit specifieke model werd een intensieve zoektocht gestart naar authentieke onderdelen, omdat veel delen niet meer geproduceerd worden. Na een heel lange weg is alles gezocht, gevonden en aangekocht. Deze onderdelen zijn op haar beurt allemaal door onze handen gegaan om ze in goede conditie te brengen.
Restauratie
Bij aankomst in de werkplaats werd de carrosserie geïnspecteerd. Hier werd duidelijk dat onze werkwijze in belangrijke mate verschilt met de hier gekozen methodieken. We begonnen met demontage van de voor- en achterwielophanging, deze was in dramatische conditie en de afzonderlijke onderdelen waren nauwelijks te demonteren. Na demontage van de achterwielophanging bleken de uiteinden van de torsiebuis, waarin de rubber bussen van de langsdragers (veerplaten) opgesloten zitten, merendeels weggeroest te zijn! Een onveilige situatie dus, maar ook een dilemma. Om de torsiebuis te vervangen moet de auto op de richtbank en vervolgens moet je de nieuwe (gespoten) achterschermen verwijderen, nieuwe bodemplaat loshalen t.h.v. de achterzitjes en de achterzitjes openwerken (!). Dit zou een behoorlijke kapitaalvernietiging zijn…Daarom werd een kostenbesparende oplossing bedacht. Op de draaibank fabriceerden we lange insert bussen monteerden deze nauwkeurig in de torsiebuis. Hiermee kwam een solide huisvesting voor de torsielagers tot stand. Er moest nog wel een andere hobbel genomen worden; door de insert bus werd de diameter van de torsiebuis kleiner en dus paste het originele lager niet. In overleg met een professor op de TU Delft werd een manier gevonden om het rubber lager te bewerken en zodoende exact pas gemaakt in de bus. Nu konden de onderdelen van de wielophanging worden gestraald en gespoten.
Bij vervanging van de complete bodemplaat levert Porsche uitsluitend een nieuwer type. Daarom hebben we diverse aanpassingen doorgevoerd, o.a. voor het remsysteem (zonder bekrachtiger) en montage van kabelboom. De conservering, steenslagcoating en lakwerk van de bodemdelen en binnenschermen voldeden niet aan onze kwaliteits-eisen, want dit zou op termijn problemen gaan geven. Na instemming van de klant werden alle naden afgewerkt met carrosseriekit en alle delen opnieuw voorzien van hoogwaardige coating van 3M. Op dit moment sprong ook een afwijkende maatvoering in de neus van de auto in het oog. Hiervoor werd de 911 op de richtbank geplaatst en de correctie doorgevoerd, waarna de bodemdelen opnieuw gespoten konden worden.
De kabelboom van de auto werd grondig geïnspecteerd. Halverwege de middentunnel was deze ernstig beschadigd en het deel in de motorruimte was flink weggesmolten. Hier was duidelijk een kortsluiting geweest. Van de bedrading t.h.v. het dashboard was zo’n 60 procent weg en bedrading van de koplampen, claxons en knipperlichten ontbrak geheel. Daarom hebben we een nieuwe kabelboom bij Gerard Kroon te laten maken. Voor beiden heren werd dit een flinke legpuzzel want de elektrische schema’s voor een vroeg G-model als deze biedt geen volledig beeld.
Gelijktijdig maakten we grondig studie van de Politie accessoires en zo werd een beeld gevormd over de uitrusting, apparatuur en de functionaliteiten van de systemen. Met de originele schakelaars maakten we een identiek bedieningspaneel voor het stopbord, sirenes en zwaailamp. Hiervoor ontwierpen we het elektrisch schema en een originele kabelboom conform Porsche specificaties. Zo had men destijds twee sirene functies; één die (tijdelijk) bediend kon worden via de standaard claxon van de auto (claxon moest wegens APK eis ook in bedrijf blijven) en één voor continue gebruik. De motor smeekte om revisie. Zoals vermeld is dit nauwgezet uitgevoerd door Rebel Enginering. Na gehele demontage is het carter gelijnboord, alle lagers en afdichtingen, tapeinden, oliepomp, tussenas tandwiel, drijfstangen, cilinders, zuigers, distributie delen, kleppen, motorbeplating, dynamo, koppeling etc, etc. vervangen. Het K-Jetronic injectiesysteem functioneerde niet meer en is compleet gedemonteerd en gerepareerd. Ook de bedrading van de motor is vernieuwd. Kosten noch moeite zijn hierbij gespaard. Wat op zijn minst bijzonder is, is het feit dat deze motor werkelijk bij de auto hoort. Met behulp van Porsche is de identiteit van de auto vastgesteld en hier blijkt o.a. dat het een fabrieks ruilmotor betreft, de zogenaamde Aus Tausch Motor (AT). In de Geburtsurkunde vinden we niet alleen het oorspronkelijke motornummer maar ook de fabrieks ruilmotor is hierop vastgelegd. Uniek. Volgens taxateur Albert Vos zou Porsche in die tijd ook wel eens experimentele motoren laten testen door ze tijdelijk in Politie Porsches te monteren.
Pasvorm
Nu het volledige gereviseerde onderstel, remsysteem en leidingwerk gemonteerd was, konden de voorschermen, portieren en bumperdelen gemonteerd worden. Hierbij waren we argwanend maar hoopte dat dit ongegrond zou zijn. Dit was helaas niet het geval. De pasvorm en carrosserienaden kwamen niet op het gewenste niveau. Na overleg met de klant werd besloten dit correct aan te pakken. Hiertoe werden de beide dorpels opnieuw gepositioneerd, portieren strak gemaakt, het voorscherm support opnieuw gepositioneerd, parafan hersteld, voorschermen bewerkt, slotplaat kofferdeksel en achterlichtbak bewerkt alsmede een oneffenheid in de motorkap hersteld. Ook de speciale voorspoiler met uitsparingen voor de sirenes had een heel slechte pasvorm. Deze werd in drieën gedeeld en op de auto exact pasgemaakt. Nog net op tijd stelden we vast dat ook de spiegelbevestigingspunten in de portieren niet juist waren. Overigens bijzonder dat de auto origineel geleverd is met twee Durant spiegels, gezien het bouwjaar. Door deze rigoureuze herstelwerkzaamheden moest de carrosserie opnieuw gespoten worden. Hierbij werd m.b.v. een lakscanner vastgesteld dat de kleur niet overeen kwam met het originele Grandprix Weiβ. Uiteraard is de auto nu conform de originele specificaties gespoten en beschikt over een mooie, strakke carrosserie.
De huidige eigenaar wil de auto echt tot in detail gerestaureerd hebben, echter de achterzitjes moesten beschikbaar blijven voor z’n kids. Dit vraagt om grondig speurwerk, veel informeren bij andere politie Porsche eigenaren en het raadplegen van archieven.
Politie accessoires
Ondertussen zijn we verder gegaan met zijn werkzaamheden en hebben in Duitsland de originele klankgever voor de sirenes gevonden. We maakten hiervoor een relais en bedrading waarmee de sirenes geschakeld kunnen worden via het bedieningspaneel voor de politie accessoires. In dit paneel werden originele schakelaars gemaakt voorzien van lenzen die functies aanduiden. Het paneel bevat o.a. twee schakelaars voor de sirenes. Wanneer de schakelaar met het enkelvoudige sirene symbool werd bediend, kon gedurende de bediening van de claxon op het stuurwiel, de sirenes ingeschakeld worden. Dit werd bij kortstondige exercities gebruikt. Voor langduriger gebruik van de sirenes (continue) werd de sireneschakelaar gebruikt met het dubbele sirenesymbool. Wanneer het stopbord bediend wordt gaat er een rode lamp branden op het instrumentenpaneel tussen toerenteller en kilometerteller. Het stopbord kwam tot stand met oude (behuizing en rubber) en nieuwe (zelf samen te stellen fittinghouder plaat en plexiglas plaat) onderdelen. De politie Targa’s beschikten ook over een extra achteruitrijlamp die via een schakelaar onder de tijdklok gedeactiveerd kon worden.
De vorige eigenaar leverde de auto met originele, afneembare zwaailamp. Deze werd uit elkaar gehaald, gestraald en gespoten en het binnenwerk gerepareerd. Voor de montage van de megafoon werd uit één stuk een beugel gemaakt die exact op de originele gaten in de verstevigingstrip aan de binnenzijde van de motorkap kon worden gemonteerd. Dit is weer één van de kenmerken van een originele politie Porsche. Destijds werd een Storno mobilofoon installatie gebruikt waarmee kon worden omgeroepen. Deze zat weliswaar nog bij de auto maar was defect. We haalden de Storno open, maakte een hele studie van de werking en zag een mogelijkheid om moderne componenten van een microfooninstallatie in de klassieke unit te integreren. Zodoende werd het mogelijk om met de oude Storno installatie daadwerkelijk om te roepen.
Ook de voorspoiler van een politie uitvoering is anders. Deze wordt in de fabriek aangepast waardoor er een uitsparing ontstaat waarin de vier sirenes (hoge en lage toon) gemonteerd kunnen worden. Toen aan de restauratie werd begonnen zat deze voorspoiler gelukkig nog op de auto gemonteerd. Helaas was de pasvorm zo beroerd (vervormd) dat deze door ons onder handen werd genomen. Na diverse proefpassingen werd de spoiler in drie delen geslepen waarna deze delen correct gepositioneerd konden worden onder de auto. Vervolgens werden deze delen met nieuw plaatwerk samengesteld en gelast. Hierna is de voorspoiler opnieuw voorzien van steenslag coating en gespoten. Uit archiefbeelden bleek dat de auto was uitgerust met gele verstralers. Dit type kon niet gevonden worden, althans niet in goede staat. Wel kon een nieuwe set met blank glas aangekocht worden. Enige tijd later vonden we op Ebay Frankrijk een NOS set gele glazen voor dit type lamp waarmee weer een origineel detail behouden werd. De politie Targa’s hadden een volwaardig reservewiel in tegenstelling tot het standaard ruimtebesparende reservewiel i.c.m. compressor. Het reservewiel rustte op een speciale steun die op haar beurt via een schroefdraadbus in de carrosserie werd verankerd. Deze steun is dan ook nagemaakt aan de hand van een origineel. Ook de rvs cover op de Targa beugel is afwijkend. Normaliter heeft de cover vanaf modeljaar 1969 ventilatiesleuven. Zo niet op de politie uitvoering. Hierbij zijn er gaten gestanst voor de bevestiging van de zwaailamp. Hiervoor zijn in het constructieve deel van de Targa beugel schroefdraadbussen gelast. Helaas waren 3 van de vier bevestigingspunten aan de onderzijde van deze unieke cover afgebroken. Hiervoor zijn nieuwe bevestigingen aan de rvs cover gelast. Ook werd de geleefde cover opnieuw gepolijst zodat deze weer een mooie glans kreeg.
Nu, zoals eerder beschreven, de carrosserie en lakwerk op orde zijn, kon de verdere opbouw van de auto plaatsvinden. Het lagerwerk van de stuurkolom vertoonde veel speling. Naast het feit dat de bovenste kunststof voeringbus was gebroken zat er ook veel ruimte in het lager en voelde je duidelijk zware punten tijdens sturen. Dus de breekbouten van de stuurkolom werden los geboord en de lagers gedemonteerd. Tja, deze zaten vol straalmiddel dus is het niet vreemd dat ze kwamen te overlijden. Men had duidelijk de stuurkolom niet gedemonteerd voorafgaand aan het stralen. Ook de lagering van het pedalenstelsel had veel speling en zijn allemaal vervangen. Uiteraard is ook dit onderdeel gestraald en gespoten. Het handremmechaniek zat vastgeroest, er was geen beweging in te krijgen. Een vroeg G-model heeft een afwijkend handremmechaniek. Dat wil zeggen, in dit mechaniek zit ook een handgashendel en twee in plaats van één kachelhendel. Dit wordt niet meer geleverd waardoor hoe dan ook het systeem weer werkend moest worden gemaakt. We hebben dit mechaniek eerst zo goed als mogelijk ontroest door het fijn te stralen. Na een schoonmaak beurt is het twee weken in een oliebad gelegd waarna eindelijk de centrale as eruit getikt kon worden en de componenten hersteld konden worden. Nu het weer mooi gespoten is, voorzien van nieuw frictiemateriaal en nieuwe knoppen ziet het er weer als nieuw uit. Uiteraard is ook het schakelmechaniek voorzien van nieuwe lagering. Bij, de poging tot, montage van de olietank stonden we weer voor een onaangename verrassing. Men heeft het laswerk van het rechter binnenscherm in de motorruimte erg enthousiast gedaan; ook alle bevestigingsdelen waren dichtgelast. Gezien de nauwe passing van het oliefilter in de doorgang werd de inbouwpositie nauwkeurig ingemeten en de montagepunten aangebracht.
De auto was af-fabriek met achterwisser geleverd, echter was deze niet meer aanwezig. Een vroege 911 heeft een afwijkende achterwisser t.o.v. de latere modellen. Hierbij zit de wissermotor op een traverse laag in de motorkap gemonteerd. Deze bedient via een lange stang met kogelkopjes een afwijkend wisserlager. Ook de wisserarm is heel anders dan de latere typen. Het heeft heel lang geduurd voordat we deze delen compleet hadden. Helaas was de conditie van enkele onderdelen slecht. Op de draaibank is heel secuur een nieuw bronzen lagerwerk gedraaid en de andere delen zijn gerepareerd.
De auto verliet destijds de fabriek op de lichtmetalen 15 inch ATS velgen, de zogeheten Cookie Cutters. Inmiddels waren deze in slechte staat en hadden hoogte en zijslag. Deze zijn door een gespecialiseerd bedrijf gericht, gestraald, gespoten en gepolijst waardoor ze weer als nieuw zijn. De chromen portierruit frames waren in zeer slechte conditie. Het chroomwerk was sterk geoxideerd en moest opnieuw verchroomd worden. Hiervoor moesten de frames uit elkaar gehaald worden, wat al deels gedaan leek te zijn. Bij verdere demontage bleken de inwendige verbindingssteunen los geroest te zijn waardoor de verschillende ruitlijsten uitsluitend door het rubber bij elkaar worden gehouden. Nieuwe onderdelen zijn niet meer leverbaar dus maakten we op de freesbank glijblokken die exact in het binnenprofiel van de ruitlijsten geplaatst konden worden. Na een aantal proefpassingen werd in de glijblokken schroefdraad getapt waarmee de componenten met elkaar verbonden konden worden zonder dat dit van buitenaf zichtbaar is. Een flinke klus maar wanneer er geen nieuwe onderdelen leverbaar zijn heb je weinig keuze.
Uiteraard moest de Alex 12.87 worden voorzien van de authentieke politie livery. Aan de hand van archief materiaal werden alle details in kaart gebracht en besproken met Vermeulen Reclame. Zij hebben inmiddels expertise met dergelijke livery. Alle folies werden vooraf op maat gesneden en professioneel aangebracht in onze werkplaats.
Bekleding
Nu kon het interieur bekleed gaan worden. We hebben de hand kunnen leggen op diepzwart vinyl met exact dezelfde structuur als het origineel. Hiermee werd eerst de voorruitstijl bekleed en de binnenzijde van de Targa beugel waarna de betreffende rubbers aangebracht konden worden. Het opvouwbare Targa dak was in dramatische conditie. Tot grote schrik paste deze niet tussen de sponningen. Het dak werd ontmanteld. Er bleken drie magnesium lamellen gebroken te zijn, de binnenhemel en buitenbekleding waren verwoest. De lamellen zijn op dat moment helaas niet los te koop dus werd een donor dak met kapotte bekleding gekocht. Het voordeel van de kapotte bekleding was dat de lamellen vooraf gecontroleerd konden worden op breuk of scheuren. Werkelijk alle boutjes en schroefjes van de daken moesten zorgvuldig uitgeboord worden want allemaal braken ze af. Een spannend en heidens karwei. Het kale frame werd gespoten en voorzien van nieuwe scharnierpennen. Het frame werd in de sponning geplaatst en nu konden de lamellen uitgelijnd en afgesteld worden in het dak. Het vaste segment aan bijrijders zijde liep niet in lijn en moest worden los geboord. Zo kon deze opnieuw gepositioneerd worden waarna deze weer op het frame geklonken werd. Hierna maakten we een constructie waarmee de afstellingen gefixeerd konden worden zodat de buitenbekleding nauwkeurig aan het dak verlijmd kon worden zonder dat de maatvoering wijzigt. Strakke bekleding waarbij de naden in de sponningen vallen zorgen voor een comfortabele Targa. Als dit niet op orde is zal het abnormaal veel windgeruis veroorzaken. Het dak is verder opgebouwd met nieuwe hemel, klemmen, bevestigingsmateriaal, afdekkapjes, rubbers en regengoten.
Het dashboard werd vernieuwd omdat deze gescheurd was. Tot 1975 is deze identiek aan het F-model. De dashboard trim kon uiteindelijk met gebruikte delen tot stand komen. Deze onderdelen wijken bij dit model af ten op zichten van de latere G-modellen. Ook de knielijsten en asbak konden in goede toestand gebruikt worden gekocht. De bodemplaat, achterzitjes en hoedenplank aan interieurzijde werden voorzien van anti dreunplaten. Hiermee worden hinderlijke trillingen en resonanties geëlimineerd. Vervolgens werd deel voor deel de nieuwe 19-delige tapijtset verlijmd. De rugleuningen van de achterzitjes werden ook opnieuw bekleed en voorzien van een leder riempje om deze te kunnen verankeren aan de hoedenplank. De roestige frames werden geschuurd en gespoten. De eigenaar wil met zijn gezin in de 911 op pad gaan, dus werd gekozen voor de standaard achterzitjes met gordels in plaats van de materiaal bakken waarmee de AVD rond reed. Logisch. Ook de portierbakken van een vroeg G-model zijn in detail net even anders dan de latere versies. Van dit type zijn er kunststof portierbakken leverbaar. Origineel werden deze van geperst karton gemaakt maar die worden niet meer geleverd. Net als origineel hebben we deze aan de binnenzijde bekleed met zwart vilt en de buitenzijde met zwart vinyl. Na diverse proefpassingen werd nauwkeurig de montagepositie op de nieuwe portierbekleding bepaald en de nodige uitsparingen aangebracht. Het geheel ziet er fraai en strak uit. De portierlijsten, B-stijlen en lijsten boven de achterbank zijwanden werden opnieuw met vinyl bekleed. De zijwanden werden vernieuwd. De dorpels werden bij de politie uitvoeringen bekleed met een solide vinyl in plaats van tapijt. De stoelen werden waar nodig gerepareerd maar de bekleding is niet vervangen. Zo ook het stuurwiel en de hoedenplank. Hiermee houdt het interieur de ziel en beleving van een klassieke auto.
De tellerklokken waren er ook niet best aan toe. De zwarte ringen om de tellers waren roestig, gedeukt en de glazen waren flink aangedaan. Zodoende zijn de tellers door een specialist inwendig gereinigd, glazen vervangen en met nieuwe zwarte randen gemonteerd. En omdat de motor compromisloos werd gereviseerd door Rebel Engineering was het gerechtvaardigd om de kilometerstand op nul te laten zetten.
Het grote moment brak aan; de auto kon gestart gaan worden. Nadat er voldoende oliedruk aanwezig was werd de ontsteking en benzinepomp aansturing aangesloten. Het starten moest worden uitgesteld want door lange stilstand was de benzinepomp vastgelopen en lekte brandstof. Nadat deze was vervangen sloeg de motor direct aan. Vervolgens kon de K-Jetronic en de ontsteking worden afgesteld waarna de motor smeuïg haar eerste kilometers kon maken. Nadat het onderstel, dat geheel is voorzien van nieuwe lagerbussen, zich tijdens het rijden heeft kunnen “zetten” hebben we de auto op speciale weegschalen gezet om de wieldrukken te meten. Aan de hand van de meetwaarden en voertuighoogtes is het onderstel verder geoptimaliseerd waarmee deze in een mooie balans is gebracht. Dit is van groot belang om een goed rijgedrag in een 911 te verkrijgen. De Alex 12.87 stuurt dan ook erg fijn en heeft een goede rechtuit stabiliteit.
De eigenaar kwam met het verzoek of we de auto wilde inrijden. Er zijn vervelender vragen, niet waar? Het rijden in deze auto is een bijzondere ervaring. Op de eerste plaats omdat hij simpelweg erg goed rijdt maar ook heeft het een enorme aantrekkingskracht op mede weggebruikers. Mensen zijn dol enthousiast, de duimen gaan omhoog. Maar ook gebeuren er rare dingen zoals mensen die bij een stoplicht voor de auto springen en met je op de foto willen. Een vrachtwagen chauffeur die je blokkeert en vraagt of je wilt doen alsof je hem aanhoudt. Logischer was het toen de Alex 12.87 staande werd gehouden door een politieagent. Nee, niet omdat te hard werd gereden maar vanwege het voeren van een blauw zwaailicht. Begrijpelijk. De jonge agent werd door ons geïnformeerd met de aanwezige ontheffingsdocumenten waarmee kon worden aangetoond dat dit toegestaan was. Na verificatie met Driebergen ging het bonnenboekje gelukkig weer in de borstzak. Wel zei de agent nog even de motor te willen zien en liep naar de voorzijde van de auto. We keken wat verward naar de man en opende rustig de motorkap en liepen naar de achterzijde. De agent, wachtend aan de voorzijde, reageerde geïrriteerd of hij nu eindelijk de motor mocht zien. We worden oud.