Restauratie 911T 2.4 coupe 1973 Hell Gelb. Work in process.
Deze leuke 911 hebben we al lange tijd in onderhoud. Een heel fijne auto. De klant heeft een sterke binding met z’n gele coupe. Lang geleden, voor de aanschaf, was er zogeheten restauratiewerk gedaan. Een ruim begrip waar veel verwarring kan ontstaan. De auto stond mooi in de lak en gaf een fraaie indruk. Eigenlijk viel alleen een afwijkende naad bij het portier in het oog. In de voorgaande periode constateerden we enkele roesthaarden in het front, tanksupport, A-stijlen, voorscherm consoles, dorpels en hoedenplank. De versnellingsbak maakt bij lagere toeren een bijgeluid (lagers en/of differentieel). Alhoewel de motor goed presteert en fijne loopeigenschappen heeft, kon deze nimmer het vertrouwen van de klant winnen. Altijd loert de angst van een grote klap bij accelereren om de hoek. Daarom kregen we het verzoek om alle techniek in de auto te reviseren en in optimum conditie te brengen, zodat er absoluut op de techniek kan worden vertrouwd. Nadat de klant goed is geïnformeerd met de details van het restauratie proces en zijn wensen hierin hebben opgenomen, werd onlangs gestart met deze restauratie. Het proces is volop gaande. We nemen u graag mee om dit te volgen.
Uiteraard is er begonnen met de demontage werkzaamheden. Hierbij wordt goed geobserveerd welke aandacht het betreffende item dient te ondergaan en volgt een actielijst en een onderdelenlijst. Bij demontage van het interieur en bekleding viel het oog op een knik in het achterzitje. Toen er meer bekledingen gedemonteerd werden kwam een matig herstelde schade aan de L.V. binnenwielkuip en middentunnel aan het licht. Toen het voorruit gedemonteerd was werd duidelijk dat de sponning flink geplamuurd was. Verder onderzoek wees uit dat het L.A. scherm eens vervangen is en hierbij de regengoot verknoeit. In de deursponning bleek overvloedig veel tin gebruikt te zijn. In ’t verleden heeft de auto duidelijk een flinke impact LV gehad. Hierdoor zijn de naden aan de linker zijde niet in orde en is d.m.v. afstellen niet te corrigeren. Dit zou later ook bevestigd worden door de carrosserie op de richtbank te plaatsen.
Na alle demontage werkzaamheden zijn alle laklagen, tectyl en pvc bodemcoating verwijderd. Hierna zijn de carrosserie werkzaamheden gestart. Eerst de carrosserie richten. De schade aan de linker portierstijl en binnenscherm waren groot en deze zijn vervangen. De voorruitstijl en dakstijl zijn gericht, alsmede de B-stijl en plaatwerk in de kofferruimte. Het LA scherm is losgenomen en correct gepositioneerd. Ook is de regengoot keurig hersteld. De portieren hadden aan de binnenzijde flink roest. Zodoende hebben we de huidplaten vervangen en deurframes gestraald. De gehele hoedenplank is verwijderd en vervangen alsmede het RA kuipje van de zitting. De bodemplaat is geheel gericht, binnendorpels, kriksteunen en buitendorpels zijn vervangen. Rechts is de slotplaat vervangen om “oud zeer” grondig op te lossen. Uiteraard zijn de voorscherm consoles en accubakken en frontplaat vervangen. Ook is een deel van de parafan vervangen. In dit proces wordt minutieus alle authentieke kenmerken en eigenschappen van het betreffende modeljaar bewaakt en compromisloos teruggebracht op de carrosserie. Echt onderscheidend. Na het monteren en nauwkeurig afstellen van de aanbouwdelen zijn alle componenten & plaatwerkdelen op fabrieksniveau afgesteld. Hierbij wordt ver vooruit gekeken in het opbouwproces om onaangename verrassingen te voorkomen.
De versnellingsbak is geheel gedemonteerd, gereinigd en nauwkeurig geïnspecteerd. Een flinke lagerspeling heeft schade veroorzaakt aan het kroon-pignonwiel. Deze is vernieuwd en afgesteld. Kostbaar maar essentieel. Alle lagers zijn vervangen. Tevens zijn alle synchromesh ringen vervangen en de schakelring met hundezahn van de 5e versnelling. Het gedemonteerde bakhuis is gestraald i.v.m. hevige oppervlakte oxidatie en vervolgens een oppervlakte behandeling gegeven om de magnesium kleur terug te geven.
De motorrevisie is momenteel onder handen. De motor is geheel gedemonteerd en alle componenten opgemeten om de omvang te bepalen. Het carter is opnieuw gelijnboord, voorzien van nieuwe lagers en oliesproeiers. Alle oliekanalen zijn geplugd om zodoende grondig ultrasoon te reinigen. Carter is gevlakt, maatvoering tussen-as, ontstekingstandwiel etc. aangepast. Ook hebben we een oliepomp modificatie doorgevoerd met nieuwe oliepomp. De cilinderkoppen zijn geheel gereviseerd. Hierbij zijn de kleppen, geleiders, klepveren, klepzittingen en tapeinden vervangen. Nokkenassen, tuimelaars en krukas zijn ge-superfinished. De tuimelaars zijn voorzien van nieuwe lagerbussen. De oorspronkelijke kettingspanner armen vormen een risico. Zij hebben een stalen bus die om een stalen geleide stift draait. Bij latere motoren is dit ontwerp aangepast i.v.m. vreten / vastlopen op de geleiding. Hier draait de kettingspannerarm in een bronzen bus, welke ook nog eens over een veel breder oppervlak draagt. In combinatie met hydraulische kettingspanners win je hier aan betrouwbaarheid. Ook hier zijn de oliekanalen geplugd en gereinigd. De cilinders zijn op overmaat gehoond en voorzien van corresponderende nieuwe zuigers. Drijfstanglagers vervangen en drijfstangen uitgewogen. De krukas is gepolijst, uitgewogen en gebalanceerd voor optimale motorloop. Tevens worden alle cilinder tapeinden, distributiekettingen en alle tandwielen vervangen.
Om de betrouwbaarheid te vergroten is de dynamo en startmotor gereviseerd. In dit licht bezien, wordt er tevens een nieuwe motorkabelboom gemonteerd. Ook krijgen de motordelen cosmetisch de nodige aandacht. Alle delen worden perfect gereinigd, alle tapeinden en bevestigingsmaterialen worden geel gepassiveerd – zoals Porsche destijds ook deed. De motorbeplating is gestraald en opnieuw zwart gepoedercoat . De kromgetrokken magnesium kleppendeksels worden vervangen en zwart gespoten. Momenteel krijgt de koelventilator en behuizing een speciale oppervlakte behandeling waarmee de authentieke magnesium uitstraling in optima forma terugkeert. De centrale poelie wordt verwijderd en nieuw gepassiveerd waarna deze in een mal opnieuw geklonken wordt.
De Zenith TIN 40 carburateurs functioneerden niet geheel goed. Daarom zijn deze compleet gedemonteerd, ultrasoon gereinigd en opnieuw opgebouwd. Diverse componenten, zoals sproeiers, klepjes, vollastinjectoren, acceleratieoverbrenging etc. zijn afgekeurd en vervangen/afgesteld. De opbouwdelen zijn opnieuw gepassiveerd. Het dubieuze deceleratie verrijkingssysteem is ontmanteld. Op de freesbank zijn deze componenten bewerkt en omgebouwd. De luchtfilterbehuizing zijn te ver door corrosie aangetast en hiervoor is een gebruikt set gevonden. Deze zijn opnieuw in 2 componenten zwart gespoten.
Omdat de carrosserie een breed scala aan richt- en plaatwerkherstel heeft ondergaan, moeten er omvangrijke voorbewerkingen worden uitgevoerd eerdat de auto gespoten kan worden. Eerder hadden we namelijk alle laklagen, tectyl en bodemcoating verwijderd. Stapsgewijs wordt epoxy, poly spritz en grondverf opgebouwd waarbij elke fase gedetailleerd strak gemaakt wordt. Hierbij worden alle oneven heden geëlimineerd. Zeer arbeidsintensief maar zodoende is het gebruik van tin en plamuur nihil, mede dankzij het vakkundige plaatwerk. Alle carrosserienaden worden hierbij fijntjes gekit. Hierna worden alle bodem- en carrosseriedelen in de originele flexibele body schutz gezet. Hierbij worden vele details uit het oorspronkelijke fabrieksproces teruggebracht op de carrosserie. De schutz wordt weer licht geschuurd waarna deze een grondlaag krijgt alvorens het in de carrosseriekleur wordt gespoten. Wij gaan ondertussen weer flink aan de slag met deze 911 en hoop een volgende keer deze ontwikkelingen met jullie te kunnen delen.